اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی |
امروز : سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۱۲:۴۱ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی

بین الملل سازی دارای ابعاد گوناگونی است و باید آن را از منظر اقتصادی، فرهنگی و انسانی _اجتماعی مورد بررسی قرار داد و در این راستا اقتصاد ملی موظف است خود را با شرایط جهانی انطباق داده و به تخصص در امر تولید و رقابتی شدن بیندیشد.



** دانشگاه جامع علمی کاربردی  **

 

   برای ورود به سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی  برروی *  لینک *  کلیک کنید



بین الملل سازی دارای ابعاد گوناگونی است و باید آن را از منظر اقتصادی، فرهنگی و انسانی _اجتماعی مورد بررسی قرار داد و در این راستا اقتصاد ملی موظف است خود را با شرایط جهانی انطباق داده و به تخصص در امر تولید و رقابتی شدن بیندیشد.

احترام و پذیرش تفاوت های ناشی از ملیت، قومیت، نژاد و توانایی های علمی و استفاده از فناوری های ارتباطی و توانایی و تسلط به بیشتر از یک زبان از ابعاد بین الملل سازی به شمار می رود.

در بحث بین الملل سازی درونی ضرورت دارد که به اسناد بالا دستی، زیر ساخت ها و فرآیندها توجه شود و در مقوله بین الملل سازی بیرونی باید به این نکته توجه کنیم که اگر در سطح بین المللی حرکتی نداشته باشیم موفق نخواهیم بود و باید از تمامی امکانات در عرصه های بین المللی استفاده کرد

در تبادلات دانشجویی و جذب دانشجو روش های مختلفی وجود دارد که در کشور ما اهدای بورس مشاهیر و سرآمدان و چهره های ماندگار یکی از این روش ها است.

اولین آیین نامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به سال ۱۳۶۱ و تاسیس اولین دانشگاه بین المللی در سال ۱۳۶۲ صورت گرفت و آخرین آیین نامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی و غیر بورسیه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مصوب سال ۱۳۹۴ است.

در حال حاضر ما در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که این تعداد با احتساب دانشجویان غیر ایرانی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد ۳۶ هزار دانشجو می رسد.
دکتر صدیقی افزود: پراکندگی این دانشجویان بر اساس مقاطع تحصیلی، حدود ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی، ۵۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۱۵ درصد در مقطع دکتری هستند و امسال بیش از دو برابر سال گذشته دانشجو از کشور های همسایه از بورس تحصیلی کشور ما استفاده کرده به طوری که اتباع کشور افغانستان که در ایران هستند و در کنکور سراسری شرکت و رتبه زیر ۱۰۰ بدست آورده اند می توانند بورسیه شوند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: تعداد این مراکز در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش چشمگیری داشته است.

در بحث ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی طرح تمرکز زدایی را داشتیم و تعداد مراکز کنسولی تفویض شده به دانشگاه ها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است

بازنگری و اصلاح آیین نامه اعطای بورس به دانشجویان بین الملل، حذف کامل مناطق ممنوعه برای تحصیل اتباع غیر ایرانی، اعطای مجوز به دانشگاه هایی که زیر ساخت های لازم را دارند، صدور مجوز تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی، تاسیس دفاتر امور کنسولی در دانشگاه ها، بررسی تفاهم نامه های موجود با کشور های مختلف و معرفی دانشگاه های کشور به سایر کشور های جهان از دستاوردهای مهم وزارت علوم در زمینه بین المللی سازی دانشگاه هاست

استاندارد سازی سه گانه شامل محتوی، شیوه تدریس و آزمون، جایگزین کردن آزمون سراسری بسندگی زبان فارسی جهت ارزیابی مراکز و همچنین آسیب شناسی مشکلات موجود در مراکز آموزش زبان فارسی و پیگیری انعقاد تفاهم نامه های لازم با پژوهشکده های مختلف و تطبیق و متناسب سازی برنامه های آموزشی برای دانشجویان بین المللی از اهداف و برنامه های پیش بینی شده در امر بین الملل سازی دانشگاه ها به شمار می رود.

 

 

 

 


برای آشنایی با رشته های کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی ( اخبار و اطلاعات ) بر روی لینک کلیک کنید

کد تصویری این مطلب جهت مشاهده در تلفن همراه: کد دو بعدی اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی

آشنایی با سیستم سراج

سیستم رصد و پاسخگویی سنجش سراج

© 2015 کلیه حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ میباشد.