رشته روابط عمومی ( کاردانی ) |
امروز : دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۱۴:۲۰ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

رشته روابط عمومی ( کاردانی )

دوره کاردانی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزش های مهارت و فناوری به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند .

 


 آشنایی و ورود به رشته روابط عمومی ( کاردانی )  >>>>  ثبت نام  >>>>

 

            ****برای ثبت نام کلیک کنید ****



برای مشاهده چارت درسی رشته کاردانی روابط عمومی کلیک کنید .



 دوره کاردانی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزش های مهارت و فناوری به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند .

برای اشنایی : >>>>>>>

دولتها، سازمانها و نهادها همواره برای پی بردن به خواسته ها ، نیازها و منویات مخاطبان خود و همچنین رویارویی با شرایط بسیار متحول و گوناگون محیطی ناچار هستند که خودشان را با آنها وفق دهند و از این رو جایگاه و اهمیت واحدهای روابط عمومی که پیوند دهنده سازمان با محیط هستند نمایان می شود .

روابط عمومی مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد جامعه است و وظیفه حرفه ای آن ایجاب می کند که زمینه وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعه افکار عمومی و جهت های رسانه ای ، امتناع و ترغیب افکار عمومی به پاسخگویی به ابهامات و پرسشهای مخاطبین با استفاده از فنون و تکنیکهای روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسی ترین فعالیتهای روابط عمومی محسوب می شود.

روابط عمومی هنری است برخاسته از علم و تجربه و عشق که سازنده بسترگفتگو ، خدمت رسانی و همگرایی دریک موسسه یا سازمان پویاست و برای جلب رضایت و مشارکت مردم فعالیت می کند.

دوره کاردانی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزش های مهرت و فناوری  به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند.

اهمیت رشته روابط عمومی : 

امروزه در سراسر کشور  ، هزاران کارمند روابط عمومی در شرکتهای تجاری و صنعتی، سازمان های دولتی و خصوصی ، انجمن های تخصصی و به طور کلی در همه ی بخشهای اجتماعی ، اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت می باشند اما علیرغم گسترش روز افزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش روابط عمومی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزه های روابط عمومی شناخته نشده است. بدین منظور لازم است دوره کاردانی روابط عمومی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کار آمد تشکیل گردد.

قابلیت ها ی رشته روابط عمومی:

الف- گزارش نویسی و مستند سازی

ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها

پ- انجام کار گروهی

ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث- بهره گیری از رایانه

ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ر- تفکر نقادانه و اقتضایی

ز- خلاقیت و نوآوری

توانمندی های حرفه ای :

– بتواند برای ملاقاتهای مردمی و کارکنان با مسئولین برنامه ریزی کند.

– بتواند نظرات ، پیشنهادها و شکایات مخاطبان درون و برون سازمانی را جمع آوری ، دسته بندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند.

– بتواند اطلاع رسانی به مخاطبان و سازمانهای ذی ربط داشته باشد.

– بتواند جمع آوری، دسته بندی ، نگهداری و بازیانی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد.

– بتواند آرشیو الکترونیک ایجاد کند.

– توانایی انجام مونیتورینگ (پایش )رسانه ای داشته باشد.

– بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان را تهیه نماید.

– بتواند خبر بنویسد و به رسانه مناسب ارسال نماید.

– بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند.

– بتواند مقدمات نشست خبری و بازدید های رسانه ای را هماهنگ نماید.

– توانایی برنامه ریزی و هماهنگی امور مراسم داشته باشد.

– برنامه ریزی برای بازدیدها (عموم ، پروژه و…) انجام دهد.

– توانایی اجرا و گویندگی در سمینار ها و نمایشگاهها را داشته باشد.

– توانایی هماهنگی و میزبانی مهمان را داشته باشد.

– بتواند ویراستاری و صفحه آرائی کند.

– بتواند بولتن – نشریات داخلی- خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند.

– بتواند برای روابط عمومی نامه ها و گزارشات اداری ، دعوت نامه ، تقدیر نامه و ….بنویسد.

– بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرم افزار تصویر آشنا باشد.

– توانایی مستند سازی و ارائه گزارش سازمانی به صورت تصویری داشته باشد.

-توانایی دریافت و ارسال اطلاعات ، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد.

– بتواند واژه های انگلیسی صحات روابط عمومی الکترونیک بین الملل را بفهمد.

جدول دروس عمومی :

ردیف

نام درس

تعداد واحد

۱

فارسی

۳

۲

زبان خارجی

۳

۳

یک درس از گروه درس مبانی نظر اسلام

۲

۴

یک درس از گروه درس اخلاق و تربیت اسلام

۲

۵

تربیت بدنی

۱

۶

جمعیت و تنظیم خانواده

۲

جمع کل

۱۳

 جدول دروس مهارت های مشترک :

ردیف

نام درس

تعداد واحد

۱

کارآقرینی

۲

۲

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

۲

۳

فرهنگ عمومی

۲

۴

اصول سرپرستی

۲

جمع کل

۸

جدول دروس پایه :

ردیف

نام درس

تعداد واحد

۱

وبلاگ نویسی

۲

۲

ارتباطات انسانی

۲

۳

روان شناسی اجتماعی

۲

۴

جامعه شناسی فرهنگی

۲

۵

هنر و ارتباطات

۲

جمع کل

۱۰

   جدول دروس اصلی :

ردیف

نام درس

تعداد واحد

۱

حقوق فرهنگی و رسانه ای

۲

۲

ارتباط تصویری

۲

۳

جمع آوری و پردازش اطلاعات

۲

۴

کاربرد وسایل سمعی و بصری

۲

۵

رسانه شناسی

۲

۶

متون تخصصی

۲

۷

ویراستاری و صفحه آرایی

۲

جمع

۱۴

جدول دورس تخصصی :

ردیف

نام درس

تعداد واحد

۱

اصول و فنون تبلیغات

۲

۲

اصول سخنوری

۲

۳

مراسم و تشریفات

۲

۴

ارتباط با رسانه

۲

۵

خبر نویسی

۲

۶

شیوه نگارش در روابط عمومی

۲

۷

مبانی روابط عمومی

۲

۸

مخاطب شناسی

۲

۹

نظر سنجی

۲

۱۰

چاپ و نشر

۲

۱۱

جمع

۲۰

 جدول دروس آموزش در محیط کار :

ردیف

نام درس

تعداد واحد

۱

کاربینی (بازدید)

۱

۲

کارورزی (۱)

۲

۳

کاروزی (۲)

۲

جمع

۵

بازار کار رشته روابط عمومی :

– متصدی ارتباطات مردمی

– متصدی امور تبلیغات

– متصدی امور رسانه ای

– متصدی امور تشریفات و مراسم

– متصدی انتشارات

– متصدی امور سمعی و بصری

در مورد بازار کار باید بگوییم بازار کار ملی و بین­ المللی برای روابط‌عمومی وجود دارد. هر قدر رسانه­ ها بیشتر توسعه یابند و شهرنشینی بیشتر گسترش پیدا کند نیاز به حرفه روابط‌عمومی تشدید می­شود. در حوزه‌های تجاری، سیاسی و شاخه­ های مختلف، کارکرد روابط‌عمومی در یک نظام مبتنی بر سرمایه­ داری آن گونه که درآمریکا وجود دارد ،بیشتر بازاریابی است تا تبلیغات سیاسی یا تجاری. در نقطه مقابل آن کشورهای شرق را داریم مثلا چین و روسیه که روابط‌عمومی در آنها بیشتر سیاسی ، دولتی و توسعه ­ای است، یعنی خدمات اجتماعی را بیشتر تشویق می‌کند و به اصطلاح یک نهاد است که می­تواند مشارکت را در جامعه بالا ببرد. اما روابط‌ عمومی می­تواند نقاط ضعفی هم داشته باشد که در بحث های آینده  به آن می پردازیم. روابط‌عمومی یک حرفه است ،به این معنی که افرادی که در آن حرفه هستند می­توانند معرف خوبی یا بدی یا ضعف و قوت آن باشند و نیاز به آموزش‌های حرفه ­ای دارند. همان‌طور که پزشکی یک حرفه مشخص شده است که تخصص خاص خودش را دارد و هر کسی نمی‌تواند به آن حوزه وارد شود،حقوق و وکالت هم همین‌طور و یا حسابداری. رشته روابط‌عمومی در کنار روزنامه‌نگاری از آن رشته‌هایی است که حرفه­ ای مهم به شمار می‌رود و از دو طرف باید مورد حمایت قرار گیرد. از یک طرف به این دلیل‌که چون این حرفه­ روابط بین مردم و حکومت را تسهیل می کند و به نوعی مدافع حق عمومی است، بنابر این اگر استقلال لازم در شرایط حرفه ای شاغلین در این حرفه وجود نداشته باشد، به ابزاری در دست دولت‌ها تبدیل می­شود که عواقب خوبی نخواهد داشت. در چنین شرایطی مردم به کارشناسان و کارگزاران این حرفه­ به این دید نگاه می‌کنند که اینها در حقیقت از طریق تبلیغات؛ پروپاگاندا و پابلیسیتی و … می‌خواهند  ما را شست‌وشوی مغزی بدهند ، جیب ما را خالی کنند. و به عبارت دیگر حافظ منافع طبقه حاکم و قدرت‌ها یا شرکت‌های پرنفوذ و صاحب سرمایه و به عبارتی قدرت‌های مسلط در جامعه هستند. در کشور ما شرایط حرفه­ ای روابط‌عمومی را اگر بخواهیم مثال بزنیم از سال ۱۳۴۹ ما در ایران انجمن روابط‌عمومی تاسیس کردیم که به انجمن بین‌المللی  روابط‌عمومی وابسته بود. اولین برنامه سراسری که به شکل یک کنگره، انجمن روابط عمومی ایران برگزاری آن را تقبل کرد با عنوان «مبارزه همه جانبه با بی­سوادی در ایران» بود. معضلی که درحقیقت سال‌های سال در کشور ما وجود داشته است و اگر به دوران مشروطیت یعنی در حدود ۱۰۰ سال پیش در ایران نگاه کنیم می­بینیم که حدود ۸۰ درصد جمعیت ما بی­سواد بوده­ اند، اگر ایران آن زمان را با کشور ژاپن مقایسه کنیم می­بینیم که آنها فقط ۵ درصد بی­سواد داشته ­اند. به این ترتیب می­بینیم که در عرصه ساختارهای فرهنگی – اجتماعی دو کشور چقدر متفاوت بوده اند. در چنین وضعیتی روابط‌عمومی می‌آید و کار مبارزه با بی­سوادی را شروع می‌کند ،اگر نگاه کنیم می­بینیم که هم اکنون هم این معضل را داریم و ۱۵ تا ۲۰ درصد جامعه بنابر برخی آمارها بی‌سوادند. اکنون باز هم روابط‌عمومی می­تواند در این حوزه وارد شود و با ارائه خدمت اجتماعی همگانی یعنی مشارکت و افزایش آگاهی عمومی با این معضل برخورد کند. بعد از شکل گیری و تاسیس ،انجمن روابط‌عمومی عضوگیری و شرایط حرفه­ ای را گوشزد می‌کند و با تاکید بر آموزش و با گرفتن اعضای جدید فعال می­شود ،البته در کنار آن یکی دو تا انجمن و تشکل دیگر هم بوجود می ­آیدکه می­شود گفت آنها یک مقدار ضعف داشتند. نمونه چنین انجمن‌هایی را در کشورهای دیگر هم داریم که کارفرمایان عضو آن هستند. اما ما در بخش خصوصی ایران آن طور که تبلیغات تجاری داریم، روابط‌عمومی نداریم. یعنی ما الان در حوزه آگهی­ ها ۴ هزار کانون تبلیغات داریم در صورتی که در روابط‌عمومی ۱۰ تا موسسه هم به این شکل نداریم که فعالیت های روابط‌عمومی داشته باشند. به نظر می­رسد کسانی که قانون‌گذار هستند و مقررات را تعیین می­کنند درک نادرستی از تعریف این حرفه داشته ­اند و خیلی جاهایی که باید روابط‌عمومی باشد اسم آن را تبلیغات گذاشته ­اند ،تبلیغات هم کارهای متفاوتی را زیر این عنوان انجام می­دهد که با تعاریفی که ما از روابط‌عمومی داریم در تعارض است.

از نکات دیگری که می­شود در مورد روابط‌عمومی در ایران بگوییم این است که آثار نوشته­ای ما در این زمینه از حدود ۴۰ سال پیش آغاز می­شود. اولین کتاب ما اثر آقای علی اکبر دیباج است که توسط انتشارات وزارت نفت در سال ۱۳۴۳ منتشر شد و تا اوایل انقلاب تعداد این کتابها به سختی به ۱۰ عنوان می­رسید. اما الان بالغ بر ۸۰ عنوان کتاب داریم و امیدوار هستم تا چندی دیگر حدود ۱۰۰ عنوان کتاب در این حوزه داشته باشیم که طبقه‌بندی های مختلفی داردمثل اصول روابط‌عمومی، انتشارات روابط‌عمومی، روابط‌عمومی الکترونیک، طرح و برنامه در روابط‌عمومی، دایره ­المعارف روابط‌عمومی و یا جزوه ­های کوچکتری که تحت عنوان تحلیل محتوا در روابط‌عمومی، خبرنویسی و…منتشر می شود. این وضعیتی است که نشان می­دهد این رشته توانسته در جامعه جا باز بکند و بازار کار آن قابل دفاع است. اما اگر بخواهیم نقطه ضعفی برای آن در نظر بگیریم یکی این است که متاسفانه در سطح دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور این رشته توسعه پیدا نکرده است در حالی‌که به عنوان یکی از شاخه‌های کاربردی علوم اجتماعی به نظر من هر جا که دانشکده­ های علوم اجتماعی باشند این رشته هم می‌تواند تاسیس شود. البته ما به رشته­ های هنر و مدیریت هم کمابیش نیاز داریم. بنابراین رشته روابط عمومی جایی باید باشد که این حوزه ­های دیگر هم بتوانند به ما کمک کنند . من شخصا خیلی خوشبین هستم؛ اما آموزش به تنهایی کافی نیست، شرایط حرفه­ای باید شکل استاندارد پیدا کند و ما باید بتوانیم مثل خیلی از کشورها این رشته را توسعه بدهیم. در آمریکا حدود ۴۰۰ دانشگاه ، رشته روابط‌عمومی را تدریس می­کنند، اما ۴۰ تا ۵۰ تا از آنها بیشتر اعتبار بین­المللی یا آکادمیک ندارند و اینجاست که انجمن حرفه­ ای روابط‌عمومی بر مدرک آنها نظارت می­کند و امتحان حرفه­ای دارد. من امیدوار هستم که این شرایط حرفه­ای در کشور ما به سمتی برود که هر کسی نتواند این عنوان را یدک بکشد به نحوی که هر وقت در این حرفه نان هست می­شود کارشناس روابط‌عمومی و هروقت گرفتاری هست می­شود کارشناس رشته­ای دیگر. در حالی که در رشته پزشکی یا حقوق این طور نیست، این نظم بوجود آمده است، این رشته هم در خیلی از کشورها این وضعیت را پیدا کرده اما ما هنوز اندر خم کوچه­ های اول هستیم.

نکته دیگر که می­شود گفت آموزش روابط‌عمومی است که در دنیا خیلی گسترش پیدا کرده و شاخه­های جدیدی به آن افزوده شده است. جایگاه علمی هم به این صورت است که در بعضی کشورها در دپارتما‌ن‌های ارتباطات در کنار روزنامه­نگاری، مدیریت رسانه و مدیریت ارتباطات قرار می­گیرد. در بعضی از دپارتمان‌ها می­رود در کنار بازاریابی و در دپارتمان‌های مدیریت قرار می­گیرد. علاوه بر این دو به طور پراکنده در جاهای دیگر هم این رشته دیده می­شود، مثلا در دپارتمان علوم سیاسی گاهی اوقات جای گرفته است. این جایگاه بر روی هویت حرفه­ای آن تاثیر می­گذارد. به عنوان مثال آن‌جایی که روابط‌عمومی به عنوان یکی از شاخه ­های مدیریت حساب می­شود، به نظر من در بخش خصوصی بهتر است، چون در بخش خصوصی همه زندگی رسانه­ نیست.  همان‌طور که ما با روزنامه­نگاری عجین هستیم بلکه بخشی از رسانه­ ها هستیم اما بخشی از روابط‌عمومی هم مسائل کارگری و کارخانه و مسائل بازاریابی شرکت است. بنابراین کسی که تحصیل کرده روابط‌عمومی است، باید زیان مدیریت را بفهمد. به همین دلیل است که ما رشته های مشابهی تحت عنوان مدیریت ارتباطات داریم، که به نوعی در حقیقت می­شود گفت که کار روابط‌عمومی را انجام می­دهند. البته با یک تفاوت جزئی که عبارت از این است که دیسیپلین و پایه­ های علمی آن را بیشتر مدیریت، تشکیل می­دهد. البته ما در کشورمان این توسعه را نداشته­ ایم؛ سرعت توسعه رشته­ ها را چه در کشورهای بلوک شرق آزاد شده و چه در کشورهای غربی اگرنگاه کنیم ؛ می‌بینیم طی ۱۵ یا ۲۰ سال گذشته یک رشد جهشی داشته‌اند. به عنوان مثال انگلستان را در نظر می‌گیرم که یک زمانی شاید یک دانشگاه هم پیدا نمی­شد که در حد لیسانس این رشته را داشته باشد اما الان بیش از ۵۰ دانشگاه رشته­ های کارشناسی، کارشناسی ارشد و بعضا دکترا دارند. در این دانشگاه‌ها دو، سه تا دپارتمان دیده می­شود؛ هم مدیریت و هم دپارتمان‌های ارتباطات و مطالعات فرهنگی. من برای کسانی که از کارشناسی رشته‌های دیگر به این رشته وارد می­شوند توصیه می‌کنم حتما دوره ­های تخصصی روابط‌عمومی را بگذرانند.برای کسانی که از دبیرستان می­خواهند این رشته را انتخاب کنند باید بگوییم که در این رشته سه حوزه را باید با یکدیگر ترکیب کنیم، روابط‌عمومی هم علم است، هم هنر و هم فن. بنابراین فقط حفظ کردن کافی نیست، فرد باید قدرت ابتکار هم داشته باشد. فردی که وارد حوزه ارتباطات می‌شود باید خودش بتواند در آن واحد تصمیم بگیرد و سرعت عمل داشته باشد. نکته دیگری که خیلی مهم است بحث شخصیت فردی است. برای رشته روابط‌عمومی افراد منزوی و آنهایی که حالت افسردگی دارند و از جمع فرار می‌کنند و دنبال این هستند که فقط در کتابخانه باشند و یادداشت بردارند چندان مناسب نیستند. روابط‌عمومی شخصیتی می­خواهد که در ارتباطات انسانی مهارت‌هایش را از خانواده گرفته و توانمند و منطقی باشد و به اصطلاح بتواند استدلالی کار کرده و شرایط و مقتضیات راکاملا درک کند. روابط‌عمومی تبلیغات نیست، ارتباطات است. ما پیام را می‌گیریم و متناسب با آن پیام پاسخ می­دهیم. بنابراین این طور نیست که هرچه ما می­گوییم باید منتشر شود بلکه این شرایط است که بعضی از جاها به ما می­گوید سکوت باید کرد ،اطلاعیه باید داد و یاصحبت و دفاع باید کرد. نکته آخر این که روابط‌عمومی مثل سایر حوزه­ های ارتباطات مثل روزنامه­ نگاری و یا مطالعات ارتباطی و غیره در یک جامعه خردگرای مبتنی بر کثرت گرایی خوب جواب می­دهد ولی اگر این شرایط حداقلی اجتماعی وجود نداشته باشد به تبلیغات سیاسی و پروپاگاندا تبدیل می­شودو گاه می­تواند بسیار خطرناک باشد، یعنی جامعه را به حالت بن بست می­رساند. در حالی‌که کارکرد روابط‌عمومی مثلا در آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم نجات کشور از افسردگی پس از جنگ بوده یعنی می­تواند جامعه را از آن حالت در خود فرورفتگی با کمک ابزار و کارکردهایی که دارد دربیاورد. اطلاع رسانی، مشاوره، سرگرمی ، توزیع دانش و آگاهی و گاه هشدار دادن هم از جمله کارکردهای روابط‌عمومی هستند.

اکثر این کارکردها را شما در روابط‌عمومی می­توانید ببیند چه در بخش خصوصی باشد و چه در بخش دولتی و به اصطلاح در حوزه اجتماعی. شما اگر کوچکترین واحد در عرصه­ های اجتماعی که اسمش را مشارکت مردمی می­گذاریم را نگاه کنید اولین و قوی­ترین هسته آن، روابط‌عمومی است. به عنوان مثال اگر در ایران یک NGO پنج نفره کوچکی بخواهد تشکیل شود که عده‌ای نیروی فکرشان را به یک قدرت افکار عمومی تبدیل کنندو مثلاً در مورد تصادفات رانندگی و آمار بالای آن در ایران به یک گروه فشار تبدیل شوند که از امنیت جاده­ ها دفاع کنند و به دولت فشار بیاورند ،این افراد به عنوان یک گروه در ابتدا چه می­خواهند؟ روابط‌عمومی می­خواهند که بتوانند حرف خود را به صورت منطقی بنویسند ، بیان کنند ،به مطبوعات بدهند و در جامعه توزیع کنند. بعد نتیجه این می‌شود که یک عده آدم پیدا شوند و از آن حمایت می کنند و این حمایت می‌تواند روی قدرت سیاسی هم اثر بگذارد. چهار تا نماینده مجلس هم پیدا می شوند که قوانین جدید بیاورند و با توجه دادن به کیفیت خودروها و نحوه آموزش راننده­ها و وضعیت جاده­ها و مسائلی از این دست می‌توانند به یک نتیجه عقلانی  برسند و جامعه را به سمت یک هدف مشخص پیش ببرند.

 

برای پبش ثبت نام بر روی شکل زیر  کلیک کنید

          


  ****برای ثبت نام کلیک کنید ****

  ****برای ثبت نام کلیک کنید ****


  ## برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید ##

   ## برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید ##


 

****** برای آشنایی کامل با رشته روابط عمومی بر روی لینک کلیک کنید ******



 

 

 

 

 

کد تصویری این مطلب جهت مشاهده در تلفن همراه: کد دو بعدی رشته روابط عمومی ( کاردانی )

آشنایی با سیستم سراج

سیستم رصد و پاسخگویی سنجش سراج

© 2015 کلیه حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ میباشد.