امروز : یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷

تاریخ : ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۱۲:۲۵ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

رشته مدیریت گردشگری (کارشناسی)

رشته ی مدیریت جهانگردی یکی از رشته های گردشگری در کشور است که ( مشخصه اصلی آن میان رشته ای بودن آن است). بطوری که شاید بتوان گفت میان رشته ای ترین، رشته تحصیلی موجود در کشور است. 


آشنایی با رشته مدیریت گردشگری  >>>> ثبت نام >>>

  ****برای ثبت نام کلیک کنید ****


 

آشنایی با رشته مدیریت گردشگری:

رشته ی مدیریت جهانگردی یکی از رشته های گردشگری در کشور است که ( مشخصه اصلی آن میان رشته ای بودن آن است). بطوری که شاید بتوان گفت میان رشته ای ترین، رشته تحصیلی موجود در کشور است. با نگاهی به فهرست دروس این رشته این موضوع کاملا ملموس خواهد بود. دروس رشته مدیریت جهانگردی را در یک دسته بندی کلی می توان اینگونه برشمرد: ، اقتصاد،، دروس مدیریتی، دروس علوم اجتماعی، ریاضیات و آمار ، تاریخ و جغرافیا، زبان انگلیسی

مقدمه :

رشته  مدیریت جهانگردی برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ در ایران راه اندازی شد. واولین دانشگاهی که این رشته را وارد سیستم آموزشی کشور کرد، دانشگاه علامه طباطبایی بود. در واقع این دانشگاه را می توان پدر علم گردشگری کشور دانست. این دانشگاه همچنین در سالهای بعد دوره های کارشناسی ارشد و دکترا را نیز راه انداری نمود که در این موارد نیز پیشرو در بخش آموزش گردشگری کشور بود. این رشته به مرور جای خود را در بین رشته های دانشگاهی در دانشگاه های مختلف باز کرد. بصورتی که هم اکنون شاهد آن هستیم که در تمام  انواع دانشگاه های ایران(دولتی، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، علمی کاربردی) ارایه می شود.

توجه به صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه و یکی از محورهای اصلی پرداخت شده در برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از یک سو و تحولات لحظه ای و افزایش سطح ارائه خدمات در نتیجه ارتقاء انتظارات دریافت کننده های خدمات در این صنعت فراگیر از دیگر سو، ایجاد نگرش علمی و حرفه ای را الزام آور می نماید. حضور فعال مثبت و مؤثر شاغلین در صنعت گردشگری در سطوح مدیریت وبرنامه ریزی افق های روشنی را در اعتلای اهداف و برنامه های توسعه در این بخش نمایان خواهد ساخت.

تعریف رشته مدیریت گردشگری :

دوره کارشناسی ناپیوسته مدیریت گردشگری زمینه های آشنایی علاقه مندان را به مباحث جدید روز و روز صنعت فراهم ساخته در عین حال ورودی ها در سطوح مدیریت و برنامه ریزی توانمند خواهد شد تا تصدی امور مربوطه را به نحو شایسته عهده دار گردد. تامین نیروی انسانی مدیر و مدبر در کلیه بخشهای اجرایی صنعت گردشگری از جمله اهداف این دوره بوده است.

چرا مدیریت گردشگری ؟

پایین بودن سطح استانداردهای ارائه خدمات، عدم نیروی برنامه ریز در امور مربوط به صنعت، عدم آگاهی دست اندرکاران به مباحث مربوطه، کاربردی نبودن آموزشهای آکادمیک موجود و … از ضروریات ایجاد دوره های کارشناسی ناپیوسته گردشگری بوده است.

مهارت هایی که از فارغ التحصیلان بدست می آورند :

۱ : تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه

۲:  برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

۳:  مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

۴:  بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها

۵:  کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار

۶:   برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

۷:  برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE

۸:  برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای

۹: تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

۱۰:  تفکر نقادانه و اقتضایی

۱۱:  خلاقیت و نوآوری

فرصت شغلی و بازار کار این رشته:

۱: بازاریابی و توسعه بازار گردشگری در سطوح بین الملل

 ۲: ایجاد فرصت های گردشگری داخلی و خارجی

 ۳:  طراحی و برنامه ریزی همایشها و نمایشگاه های داخلی و بین المللی

 ۴: مدیریت کلوپ های تفریحی، ورزشی و پذیرایی

 ۵: مدیریت دفاتر خدمات مسافری و گردشگری

 ۶: طراحی و برنامه ریزی سفرهای نوین گردشگری

۷: ارزیابی و تحلیل موقعیت گردشگری کشور

 ۸: اداره سازماندهی و برنامه ریزی واحدهای فرهنگی، تفریحی و پذیرایی

 

در جهان امروز که صنعت توریسم یکی از جذاب ترین و سودآورترین فعالیت هاست، ما در ایران با این پرسش اساسی مواجهیم که سهم اندک ما از این تجارت عظیم جهانی به رغم داشتن جاذبه های منحصر بفرد و  ممتاز، ناشی از چیست؟ و البته اگر به پاسخ گردشگران و خبرنگاران خارجی مراجعه کنیم، در می یابیم که مدیریت ضعیف و عدم اطلاع از بایدها و نبایدهای این عرصه که امروز تبدیل به علمی جهانی شده، آنان را می آزارد و سهم اندک ما را رقم می زند.

مشاغل:

۱-مدیر دفاتر خدمات مسافرتی

 ۲-برنامه ریز طرحهای توسعه گردشگری

 ۳-مشاور، مجری، راه انداز دفاتر خدمات مسافرتی و کلوپ های تفریحی، فرهنگی، ورزشی و پذیرایی

 ۴ –مدیر کلوپ های تفریحی، ورزشی، تفریحی، پذیرایی، نمایشگاههای داخلی و بین المللی، همایشهای علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی و بازارهای گردشگری

 

سر فصل دروس و تعداد واحدها :

تعداد واحدهای درسی  ۱۳۲ واحد می باشد.
> با توجه به ضرورت تسلط دانشجویان به زبان دوم، یکی از زبان های فرانسه، آلمانی، عربی به عنوان زبان دوم در نظر گرفته شده است .

 

      


>>>>> برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر کلیک کنید<<<<<


کد تصویری این مطلب جهت مشاهده در تلفن همراه: کد دو بعدی رشته مدیریت گردشگری (کارشناسی)

آشنایی با سیستم سراج

سیستم رصد و پاسخگویی سنجش سراج

© 2015 کلیه حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ میباشد.