امروز : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸

تاریخ : ۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۸:۲۱ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

سمینار آموزشی نگاه اسلام در رابطه با منع خشونت علیه زنان  برگزار شد

عصر روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۸ سمینار آموزشی نگاه اسلام در رابطه با منع خشونت علیه زنان در مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد۳۳ تهران برگزار شد. در این مراسم که به همت امور فرهنگی و کانون مهارت های زندگی مرکز برگزار گردید، دکتر محمد بنائیان سفید طی سخنانی دیدگاه های گذشتگان Read More

عصر روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۸ سمینار آموزشی نگاه اسلام در رابطه با منع خشونت علیه زنان در مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد۳۳ تهران برگزار شد.

در این مراسم که به همت امور فرهنگی و کانون مهارت های زندگی مرکز برگزار گردید، دکتر محمد بنائیان سفید طی سخنانی دیدگاه های گذشتگان و ادیان گذشته  را  نسبت به زنان تبیین کرد که در یونان، یونانیان زن را زاده شیطان و در هیچ کاری اجازه مداخله نداشتند و فقط برای ارضاء نیازهای جنسی و خدمت گذاری مورد معامله و واگذاری قرار می دادند. همچنین در روم زنان را  عنصر شیطانی و زاده شیطان و روح موذبه می دانستند. و نیز در چین وقتی دختران متولد می شدند نزدیکان با تاسف و ترحم به والدین تسلیت می گفتند و دختران خود را زنده می کشتند به صحرا می انداختند و یا به برده فروشان می دادند و خالق پسران را برکت و دختران را طوق لعنت می دانستند.و نیز جاهلیت عرب به خرید و فروش زن می پرداختند و حتی زن را از ارث محروم و زنده بگور می کردند و جایگاهی را برای زن در نظر نداشتند.

رییس مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر پیشرو پژوهان (واحد ۳۳)تهران در ادامه سخنان خود ادامه داد که پیامبر اسلام نگاه عرب را نسبت به زنان و دختران تغییر داد و اینکه با نگاه به قرآن فرمود زیان کارند کسانی که به قتل می رسانند فرزندانشان را و نادان ها و جاهل ها بدون اینکه علمی داشته باشند این کار را انجام می دهند (انعام ؛۴۰)و اینکه عده ای از جاهلیت برای زینت دادن به بت هاشان ،فرزندان دختر خود را قربانی می کردند قرآن این ها را مذموم می شمارد .(انعام؛ ۱۳۷)

دکتربنائیان سفید در ارتباط با جایگاه واقعی زنان در قرآن هر جا سخن از زن و مرد آورده شده مرد را به زن برتری نداده است و از نظر قرآن همانا عزیزترین شما (زن و مرد) در نزد پروردگار با تقوا ترین شماهاست.(حجرات ؛۱۳) و در جایی دیگر قرآن می فرماید همانا شما را خلق کردیم بصورت فردی که در هویت شناسی هم مطرح می شود با سلایق ، استعداد ، افکار و… متفاوت آفریدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیامبر می فرماید مردان بزرگ زیاد، و زنان بزرگ کم هستند که به ۴ زن اشاره می کند: ۱) آسیه همسر فرعون که از خدا خواست که جایگاه خوبی برای او در بهشت در نزد خداوند قرار دهد، و او را از دست فرعون نجات دهد ۲) مریم (س) دختر عمران کسی که صیانت کرد از پاکدامنی خودش و حضرت عیسی فرزند ایشان در گهواره به امر خداوند تهمت های دیگران را نفی می کند(تحریم؛۱۱و۱۲)  ۳)حضرت خدیجه (س)اولین زنی که اسلام آورد ، تجارت می کرد و تمام ثروت خود را  برای تبلیغ دین اسلام به پیامبر (ص) بخشید،و حضرت زهرا (س) را در دامن خود پرورش داد.۴) حضرت فاطمه(س) که ولایت مدار بود، در مسائل سیاسی آن زمان به پا خاست و به روشنگری مردم پرداخت، رسالتی که پیامبر بر عهده داشت را در همان مدت کم به سرانجام رساند.که خطبه فدک آن بانوی بزرگ سرشاراز مضامین فاخر و روشنگر که نشان از علم لدنی و عقیله بودن در عرب جاهلیت است.

دکتربناییان سفید گفتند که احیای شخصیت زنان در قرآن اینگونه مطرح شده است که هنگامی که بشارت می دادند به آنها که بچه شما دختر است از شدت خشم چهره آنها سیاه می شد و خشمناک می شدند،(نحل؛۵۸) پیامبر رحمت العالمین می فرماید که نگاه زن نسبت به دختران مایه رحمت و صلاح زندگی هستند و برکت هستند.(کنزالعمال ج ۱۶ صفحه ۴۵۴)

وی ادامه داد :با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) فرمودند که سه خصوصیت نیک زنان خصوصیات زشت مردان است ۱) تکبر(قاطعیت) ۲) ممسک بودن که مدیر اقتصاد در محیط خانواده زن است ۳) ترس که عدم ریسک پذیری زنان است که این سه خصلت برای زن خوب و برای مرد بد است.

وی همچنین ادامه داد که در اروپا حق مالکیت برای زنان قائل نبودند، چنانچه ویل دورانت می نویسد “نخستین قدم برای آزادی مادران ما  قانون ۱۸۸۲ بود اجازه حقوق زنان در تعامل کار (البته از کارهای سخت خانه  به کارهای  سخت کارخانه ها پرداختن) ،اما در اسلام حق مالکیت برای زنان قائل هستند و نیز زنان هم حق ارث دارند(نساء۷۰) و در بحث ارث چون مرد معیشت خانواده را به عهده دارد بیشتر ارث می بردو چون باید هزینه خانه و فرزندان را بپردازد،زن مکلف به تامین معیشت با وجود شوهر نمی باشد، در نتیجه سهم الارث زن حتی ارزش افزوده بیشتر از مرد دارد. در بحث اینکه زن  نمی تواند قاضی باشد نیز بخاطر روحیه حساس، عاطفی بودن و مهربانی  زن ها می باشد، و نیز در اسلام کارهای سخت و خشن را برای زنان تجویز نکردند، فلذا هویت، شخصیت و مقام زن را بسیار رفیع  در نظر گرفته اند.

دکتر بنائیان سفید  ادامه داد تجویز حضور زنان در عرصه  های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اعطای تعلیم و تربیت برای زنان، حج، جهاد علمی، کارهای اجتماعی  (با حفظ  حریم عفت، پاکدامنی و حریم انسانیت )می باشد و اینکه علم برای زنان  و مردان مسلمان جایز است ، و اسلام در همه جا حرمت زنان را در نظر دارد و انسان از نظر اسلام موجودی آگاه، آزاد مختار و صاحب انتخاب می باشد چه زن باشد و چه مرد باشد اما اگر انسان موجودی انتخاب گر آگاه و آزاد و مسئولیت پذیر است  این نگاه به علم و عقل انسان بستگی  دارد که بتواند از ظرفیت هایش استفاده کند و درجای دیگر قرآن می فرماید هرکس در هرجایی که عمل دارد بایستی پاسخگوی عمل خودش باشد چه مرد باشد و چه زن باشد.

وی به پرهیز از یکسو نگری پرداخت که در سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۷ می فرماید زن و مرد کمال یکدیگر هستند و اگر مرد زندگی تشکیل ندهد به کمال نمی رسد همچنین که اگر زن فرزندی نیاورد حس و عاطفه مادری رشد نمی کند ما از این آیه نتیجه می گیریم که زنها لباس مردان و مردان لباس زنان  هستند.

وی ادامه داد :غرب در آزادی زن یا افراط کرد یا تفریط، امروز از ۱۰ تا ازدواجی که  در نروژ و بلژیک صورت می گیرد ۵  تا از ازدواج ها در خارج از خانه است و نظام خانواده در غرب ناپایدار و از هم گسیخته است ، باروری بدون ازدواج و ازدواج های سفید و زندگی رها شده، همجنس گرایی، بالا بودن سطح حاملگی دختران جوان بدون ازدواج مسئله درگیری ، خشونت و بی بند وباری و طلاق را بوجود آورده است. اینها مسائل مهمی  است که نشان می دهد نهضت و جنبش زنان در غرب (فیمینیسم) نتوانسته است حقوق زنان را نهادینه کند  از بعضی از زنان به عنوان ابزار تبلیغات و مانکن در منافع فردی و گروهی استفاده می شود.

رییس مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۳۳ تهران در بخش پایانی سخنان خود به  اینکه زن و مرد با ازدواج می توانند به کمال برسند و عنوان لباس(پوشش) بیان شده است به این معنی است که اولاً لباس و پوشیدن لباس نشانه سلائق، زیبائی و تناسب انتخاب افراد است، یعنی زن و مرد باید زینت یکدیگر باشند ثانیاً لباس به عنوان پوشش، عیوب بدن را پنهان می کند یعنی باید افراد اسرار خانواده را نگه داشته و فاش نکنند، چرا که با این اقدام اعتماد خود را در بین خویشان و دوستان را سلب می کنند، ثالثاً لباس حافظ انسان در گرما و سرما می باشد  یعنی تحمل  افراد خانواده  در نوسانات زندگی که اگر به آسایش زیاد رسیدند و یا فقیر و ورشکست شدند، یکدیگر را ملامت نکنند و مساله طلاق را مطرح نکنند، چرا  که طلاق مغبوض ترین حلالیت در نزد خداوند است، که این معنا نشان می دهد رعایت آن می تواند در استحکام نظام حیات خانواده و ایجاد امنیت روحی و روانی در خانه بستر مناسب تعلیم و تربیت فرزندان  و آسایش و آرامش توامان را فراهم نماید و اگر این معیار ها در عرصه حیات بشری رعایت شود هیچگونه خشونتی چه برای زنان و یا مردان اتفاق نمی افتد، چرا که صمیمیت، محبت، سلامت روحی و روانی، عشق و عاطفه ، عقلانیت و عدالت سراسر زندگی خانوادگی را فروزان می کند.

گفتنی است: این سمینار آموزشی  مورد استقبال و تشویق فراوان حضار قرار گرفت.

 

کد تصویری این مطلب جهت مشاهده در تلفن همراه: کد دو بعدی سمینار آموزشی نگاه اسلام در رابطه با منع خشونت علیه زنان  برگزار شد

آشنایی با سیستم سراج

سیستم رصد و پاسخگویی سنجش سراج

© 2015 کلیه حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ میباشد.