امروز : جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸

تاریخ : ۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۴:۴۴ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

کارگاه آموزشی مهارت های برقراری ارتباط موثر برگزار شد

ظهر روز سه شنبه  ۱۵مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به همت امور فرهنگی مرکز و کانون مهارت های زندگی کارگاه آموزشی مهارت های برقراری ارتباط موثر برگزار شد. در ابتدای این کارگاه آموزشی دکتر شکوه جمالی به تبیین مفهوم ارتباط موثر  پرداخته و اظهار داشت: زندگی همه ما انسانها با ارتباط رقم می خورد.وقتی حوزه های Read More

ظهر روز سه شنبه  ۱۵مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به همت امور فرهنگی مرکز و کانون مهارت های زندگی کارگاه آموزشی مهارت های برقراری ارتباط موثر برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه آموزشی دکتر شکوه جمالی به تبیین مفهوم ارتباط موثر  پرداخته و اظهار داشت:

زندگی همه ما انسانها با ارتباط رقم می خورد.وقتی حوزه های مختلف را بررسی می کنیم می بینیم هیچ حوزه ای از زندگی ما نیست که جدا از ارتباط باشد.

وی ارتباط را پیام از طرف فرستنده به گیرنده بیان کرد که این پیام باید طوری باشد که گیرنده پیام بتواند به درستی پیام را درک کند.

این روان شناس در ادامه افزود: اگر ارتباط نباشد زندگی معنا ندارد، کاری از پیش نمی بریم، ارتباط همچنین باعث درآمد زایی نیز  می شود .

وی در ادامه هرم نیازهای انسانی مازلو که شامل ۷ مورد است را  مورد بررسی قرار داد و گفت :۱) نیاز به ایدئولوژی، نیاز به امنیت و ایمنی، نیاز به عشق و تعلق خاطر، نیاز به اعتماد به نفس و عزت نفس، نیاز به کسب اطلاعات نیاز به عدالت و زیبایی شناسی، نیاز به خودشکوفایی از جمله این نیازهاست.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اینکه در برقراری ارتباط  دو مهارت را باید بدانیم اشاره کرد و گفت: یکی گوش کردن و دیگری همدلی و همچنین واضح صحبت کردن . جمالی ادامه داد در یک ارتباط موثر مهارت خوب گوش دادن اهمیت بسیاری دارد مثل حرکات بدن، مدل نشستن و… نیز موثر است. مهارت یعنی یک چیزی را به صورت تئوری یاد بدهند و این را در موقعیت های زندگی تمرین می کنیم که در هر موقعیتی چه رفتاری در برقراری ارتباط موثر است.

وی افزود: ما در ارتباط ۳مرحله داریم : که عبارتند از شروع گفتگو با یک فرد، ادامه گفتگو و پایان گفتگو. در شروع گفتگو بهتر است با لبخند باشد موقعیت شناس باشیم به علاقمندی طرف مقابل اهمیت دهیم که باعث طولانی تر شدن گفتگو می شود، در گفتگو توضیح و تمجید درست باید باشد. نکات مثبت طرف مقابل را بیان کنیم و در ارتباط با خودمان هم اطلاعات بدهیم. تمرین کردن مهارت قاطعیت و ابراز وجود وقتی در شرایط کاری هستیم و کسی مراجعه کننده ماست در مهارت ابراز وجود حرفمان را راحت تر و به صورت دوستانه بزنیم.

در ادامه گفتگو نیز اشتراکات خودمان را با دیگران پیدا کنیم و در صحبت کردن یکطرفه صحبت نکنیم و اجازه دهیم شخصی که با او نیز در حال صحبت کردن هستیم نسبت به اتفاقات و پاسخگویی به ما از خود بازخورد (حرفی) بزند.

وی همچنین گفت: در مرحله سوم که همان پایان گفتگو است موضوع جدی را در پایان مطرح نکنیم بیشتر زمان پایانی گفتگو را به جمع بندی کردن بپردازیم.

گفتنی است در پایان کارگاه بصورت عملی چندین نفر از دانشجویان داوطلب شروع به بحث و گفتگو کردند و خطا ها و نقاط قوت گفتگو (ارتباط) در کارگاه مورد ارزیابی و بحث گفتگو قرار گرفت.

 

 

 

 

کد تصویری این مطلب جهت مشاهده در تلفن همراه: کد دو بعدی کارگاه آموزشی مهارت های برقراری ارتباط موثر برگزار شد

آشنایی با سیستم سراج

سیستم رصد و پاسخگویی سنجش سراج

© 2015 کلیه حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ میباشد.